Wielu z nas zastanawia się nad tym, jakiego rodzaju felgi powinno dobrać do swojego samochodu. Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od wielu kwestii. Oczywiście możemy zdać się na kompetencje sprzedającego, który prawdopodobnie dobierze odpowiednie do naszych samochodów felgi, ale możemy także spróbować sami tego dokonać. Na co powinniśmy więc zwrócić uwagę w pierwszej kolejności? Felgi charakteryzują się takimi wartościami, jak średnica oraz szerokość. Co ciekawe, do zdecydowanej większości samochodów, możemy dobrać felgi o różnych rozmiarach. Zazwyczaj możemy założyć felgi o większym rozmiarze, niż domyślny, należy jednak zachować w tym umiar, aby nie przesadzić, komfort jazdy jest najważniejszy. Im większa obręcz, tym większa konieczność zastosowania opon o niższym profilu. Musi zostać bowiem zachowana zewnętrzna średnica koła. Im niższa opona, tym gorszy komfort jazdy i tym większe prawdopodobieństwo, że wystąpi usterka spowodowana obciążeniem łożyska lub innego elementu układu jezdnego.
Nie zaleca się eksperymentów związanych osadzaniem felgi, a przynajmniej pozwalają one na mniejsze pole manewru. Zazwyczaj podaje się określony zakres, którego nie należy przekraczać. W innym przypadku samochód zacznie zachowywać się w sposób nieprzewidywalny.
Zupełnie niemożliwe jest natomiast założenie do auta obręczy o innym rozstawie otworów, niż ten przewidziany fabrycznie. Tutaj nawet minimalna zmiana wartości nie przejdzie. Nawet jeśli uda nam się założyć felgi o innym rozstawie, to najpewniej szybko odpadną. Jeśli dokonujemy pomiaru samodzielnie, to miejmy na uwadze dokładność. Jeśli stawiamy na felgi używane, to pamiętajmy o dokładnym oglądaniu obręczy pod względem odkształceń. Krzywa felga to gwarancja nieprzyjemnych wibracji w czasie jazdy oraz utrudnione wyważenie. Niektóre wady dostrzeżemy gołym okiem. Problem może pojawić się także w przypadku felg po renowacji, profesjonalnie wykonane lakierowanie, może sprawić, że wszelkiego rodzaju wady, takie jak pęknięcia, czy spawanie zostaną przykryte. Dlatego, jeśli już zdecydujemy się na zakup felg po renowacji, to róbmy to u pewnego źródła. Pamiętajmy, że fabryczne modele mogą wytrzymać nawet kilkanaście lat, bez usterek i rdzy, a te tańsze mogą nie nadawać się do niczego już po jednym sezonie.
Podczas dokonywania zakupu, powinniśmy pamiętać o rozmiarze felgi, czyli średnicy osadzenia opony oraz jej szerokości, które wyrażone są najczęściej w calach. Średnica obręczy decyduje o tym, jakie mamy opony i odwrotnie. Szerokość obręczy nie decyduje jednak o szerokości opon w sposób ścisły. Jednak szerokość felgi powinna być zgodna z wymaganiami auta, innymi słowy powinna ona swobodnie mieścić się w nadkolu i powinna być wystarczająca do założenia opony o właściwej szerokości.
Zazwyczaj na felgę o danym rozmiarze założyć możemy opony w trzech lub nawet czterech różnych rozmiarach. Znaczenie ma tutaj jednak także profil opony, im jest ona niższa, tym szersza powinna być z zasady obręcz, na którą ją założymy. Każdy przypadek jest jednak indywidualny i w taki sposób należy go rozpatrywać. Jeśli nie jesteśmy pewni, w jaki sposób dopasować felgi do opon, możemy zapytać o to sklepy, zazwyczaj posiadają one tabele, które ułatwią nam znacząco to zadanie.
Rozstawem śrub zwykło się określać średnicę okręgu tworzonego przez otwory śrub. Możemy dokonać samodzielnego pomiaru rozstawu śrub, ale możliwy bywa ona wyłącznie w przypadku parzystej ilości śrub. Przy ich nieparzystym występowaniu kwestia ta może być utrudniona. Często jednak producent podaje ten parametr.
Osadzenie felgi opisywane jest za pomocą symbolu ET oraz wartości podanej w milimetrach, stanowi to odległość płaszczyzny mocowania felgi od osi symetrii. ET ma wartość dodatnią lub ujemną. W przypadku ET dodatniego, płaszczyzna mocowania felgi jest zazwyczaj oddalona od osi symetrii w kierunku na zewnątrz felgi. W ten sposób auto ma mniejszy rozstaw kół. W przypadku ET ujemnego, które często spotykane jest w samochodach stuningowanych, koła wysunięte są na zewnątrz. Czasami mogą nawet wystawać poza obrys błotników, jest to jednak niedopuszczalne. ET jest różne i zazwyczaj podawane przez producenta, zgodnie z tym zachowanie samochodu na zakrętach będzie różne.
Istotną wartość ma także średnica otworu centrującego, otóż ważna jest ona zwłaszcza przy dużej prędkości koła, wtedy nie trzyma się bowiem wyłącznie na śrubach. W przypadku felg do montażu pozafabrycznego spodziewać możemy się dużych otworów, które umożliwiają zastosowanie pierścienia dystansowego i założenie ich na różnego rodzaju samochodów. Jakie jest gniazdo na śrubę? Otóż może mieć ono różne kształty, bywa stożkiem, innym razem fragmentem kuli. Istotne jest, by dobrać śrubę o odpowiednim kształcie. Inaczej śruba się odkręci i może nawet spowodować pęknięcie koła.
W przypadku zmiany obręczy ze stalowych na aluminiowe, konieczna być może wymiana wszystkich śrub. Nie ma nic do rzeczy jednak w tym przypadku sam materiał, a raczej kształt łba oraz jego długość. Śruba felgi wykonanej ze stali jest zazwyczaj krótsza w porównaniu do felgi aluminiowej. W przypadku felg aluminiowych, łeb śruby jest oddalony bardziej od piasty koła. ponieważ materiał z którego wykonana jest alufelga ma większą grubość. Jeśli śruba koła będzie zbyt długa lub zbyt krotka, to możemy zniszczyć alufelgę, a nawet sprawić, że koło odpadnie przy dużej prędkości, na zakręcie. Taka sytuacja może się wydarzyć zwłaszcza, gdy śruby są zbyt krótkie, problemu tego możemy nie zauważyć od razu, a skończyć może się tragicznie, dlatego tak ważne jest by śruba została dobrana w sposób odpowiedni. Jak widać odpowiednie dobranie felg do samochodu nie jest łatwe. Przede wszystkim wymaga jednak pewnego rodzaju wiedzy, jeśli będziemy wiedzieć, jakie parametry posiada nasz samochód, wtedy zdecydowanie łatwiej będzie nam dobrać odpowiednie felgi i unikniemy pomyłki, dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy dowiedzieć sie, jakie parametry felg nas dotyczą. Wtedy dobranie felg będzie łatwiejsze i szybsze.